torsdag 24 december 2009

God jul på er!

God Jul allihopa! För nu är det faktiskt julafton. Klockan har passerat midnatt.

Jag kommer ihåg när jag var liten. Vad förväntansfull jag var då inför julafton och det kändes ju som en eeevighet innan dagen kom. Vaknade vid en 4-5 snåret på julaftonsmorgon och kikade efter morgonpaketet som låg vid sängkanten. Vilken spänning! Sen var det så otroligt julpyntat åxå. Allt var enligt tradition. Julgröt på morgonen. Julkläder på. Alltid någon ny fin klänning hade jag fått. Ett berg av klappar under granen! Sen ett eeeevigt väntande på tomten. Som dök upp jättesent på dagen tyckte man.

Nu när jag själv är mamma så vill jag ju naturligtvis ge Nellie samma spänning o förväntan på julen som jag själv hade. Nu är det inte längre bara jag, utan nu har jag en liten dotter och hon kommer självklart i första hand! Sen är det ju så roligt åxå att göra henne glad. Bara att se julgranen klädd var ju väldigt spännande.

Nu är hon ju bara 1 år gammal än så länge. Men jag känner hela tiden "jag kunde gjort bättre", t ex pyntat lite mera, köpt mer julklappar till lillgumman,bakat o gjort julgodis m.m...hela tiden denna strävan att försöka vara en bättre mamma! Känner ofta så. Men speciellt nudå i juletider.

Men självklart måste jag försöka slappna av. Som sagt, hon är "bara" 1 år och jag kommer bli bättre o bättre på det här med att pynta, baka, fixa o dona inför julen. Det är så nytt nu för mej. Innan var det ju bara att åka till mormor o fira jul o sen inte tänka ett skit på julpynt osv hemma.
Det är nya tider nu. Och jag gillar det! Jag gillar att vara mamma :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar