söndag 21 mars 2010

Ensam är inte alltid stark.

Det svåra med att vara ensam gravid är inte den praktiska hjälpen som saknas, utan det är att inte dela glädjen med nån.
Att vara ensam när man känner de första sparkarna, sitta o planera om vad den lilla ska heta, o ja allt man nu drömmer o planerar när man väntar barn. Tyvärr kan ingen kompis eller släkting kompensera den ensamheten. Det är en sorg. Jag känner det ofta, fast jag naturligtvis är van vid det här laget att vara ensam. Men det är tufft.

Kanske många undrar "jamen varför skaffa barn då när du visste vad som väntade?" .´Ja det kan man ju undra, men ingen än en själv kan säga att man ska göra si eller så, allting är inte svart eller vitt. (om man nu tycker det är så förbannat fel då kan man hålla tyst tycker jag.) Kanske man inte var ensam från början? Kanske man blev lämnad under graviditeten? Kanske man blev lovad guld o gröna skogar o allt skulle bli så bra? Kanske man inte kunde tänka sej abort överhuvudtaget? Kan ju vara så många anledningar. Hursomhelst så kan ingen förstå som inte själv varit i samma sits. Och det är ingen idé att sitta o moralisera över det tycker jag.

Jag har även varit ensam med Nellie o det har gått bra. Men en klok människa sa till mej en gång att det alltid kommer vara en sorg att pappan inte finns där. Hon hade så rätt. (Nu menar jag att det kanske inte är så att man just saknar själva pappan). Men när ingen står vid ens sida när första ordet kommer, första stegen, första leendet. Till ingen kan man säga "såg du? hörde du? Titta vad hon/han kan!" Som sagt ansvaret är inga problem, det svåra är att inte kunna dela glädjen.

Att vara ensam gravid o ta hand om barn ensam- det ger en enorm styrka på sikt. Men det är inte alltid man är ensam o stark.

5 kommentarer:

  1. Att våga erkänna sig svag är en styrka i sig. Men jag vet så väl vad du menar. Kramar till dig!

    SvaraRadera
  2. Ja och jag förstår att du förstår vad jag menar:)
    Det finns bra dagar o det finns dåliga dagar.. Vardan rullar på med alla praktiska sysslor men det kommer stunder då det känns otroligt ensamt. Har dock aldrig ångrat de val jag gjort. Nya bebisen är ju önskad av både mej o pappan o vi båda ser otroligt mkt fram emot den lilles ankomst! :)Vilket känns väldigt bra, (finns ju många fall då barnet kanske inte alls är önskat av pappan t ex...)
    Jag är absolut inte bitter, utan det jag ville lyfta fram är just att ensam inte alltid är stark, å att precis som du skrev det är ju en styrka i att erkänna sej svag åxå :)

    SvaraRadera
  3. Utan att ha varit med om vad du pratar om så tror jag att jag förstår dig precis! Jag förstår att det inte är lätt. Och stark är du juh för jag tycker att du gör det JÄTTEBRA som ensamstående mamma och gravid! Stå på dig Bea, jag kan förstå att det är många där ute som "moraliserar" det hela. Men om det känns rätt för dig, så är det det också! Låt ingen komma och slå dig på fingrarna och berätta hur du ska leva ditt liv. Det är du, och endast DU som ska leva ditt liv, och då är det bara du som vet vad din lycka är. KraaM

    SvaraRadera
  4. Tack Linda!
    Stor Kram till dej o lilla familjen :)

    SvaraRadera